Uit de oude doos

Filmpje uit de oude doos
http://www.youtube.com/watch?v=Kb6eYLalhCQ

ook hebben we weer een stoombootje gevonden in Friesland.
Mijn naam is Machiel Dijkstra en ik ben initiatiefnemer van Stoomboot Ald Fryslân.
Het

lijkt mij inderdaad leuk om eens van gedachten te wisselen over onze boten.
Hierbij zend ik u wat gegevens over onze boot en misschien dat we in de toekomst eens iets kunnen afspreken.
Hieronder wat foto's

IJlst, mei 2011
Ik wil mij graag even voorstellen.
Mijn naam is “Stoomboot Ald Fryslân” en ik ben een beurtvaartscheepje uit ca.1910, gebouwd op een Friese werf.
Waarschijnlijk getekend door Eeltje Romkema, die in dienst was bij scheepsbouwer Auke van der Zee in Joure.
Er zijn in het scheepvaartmuseum namelijk zes tekeningen die erg veel op mij lijken.
Een registratie

nummer heb ik helaas niet óf hij heeft op mij eerste achterroef gestaan, óf ik heb nooit één gekregen omdat ik maar klein ben.
Mijn afmetingen zijn 10,50 bij 2,30 meter en steek ongeveer 50 á 60 cm. diep met mijn platbodem. Ik heb volgens overlevering dienst gedaan tussen Harlingen en Leeuwarden als visvervoerder. Ik ben voor een beurtschip klein, maar erg snel. Nadat ik uit de beroepsvaart ben genomen, ben ik omgebouwd tot pleziervaartuig en is er altijd goed op mij gepast.

Mijn huidige eigenaar werd verliefd op mijn dubbel geveegde kont en op mijn eigenwijze stijlsteven.
In december 2010 ben ik bij jachtwerf Piet ten Woude in IJlst door Piet
en zijn kornuiten (vakmensen) volledig gestript, waarna mijn mooie lijnen weer tevoorschijn kwamen. Toen bleek ook dat mijn geklonken huid nog in perfecte staat verkeerd, mede door de dikke laag olie waarmee ik zorgvuldig was ingesmeerd.

Ik heb een nieuwe voor- en achterroef gekregen met als leidraad een tekening die wij hebben gekregen van directeur M. Seffinga van ons scheepvaartmuseum. Ook heb ik weer fraaie handgesmede relingen en diverse fraaie accenten gekregen en komen mijn koperen patrijspoorten en sterren weer in het zonlicht te stralen.

Op dit moment ben ik gestraald bij straalbedrijf Hooghiemstra in Uitwellingerga en wordt ik voorzien van de benodigde coatings en verflagen.

Als aandrijving krijg ik een elektromotor van 10 kW, die door het Friese bedrijf Electric Ship Facilities (ESF) te Heeg, nieuw is ontwikkeld en thans proefdraait. Ze hebben mij beloofd dat mijn nieuwe motor 96% rendement heeft, wat uniek is voor deze kleine motor. Hij wordt gebouwd door Friese bedrijven en krijgt als naam “de Fryske Motor”! Posthuma batterijen uit IJlst, is een specialist en grote speler op de markt voor accu’s en batterijen en zal zorgen voor een specifiek accupakket.

Mijn eigenaar werkt zoveel mogelijk met Friese bedrijven en hun producten om een zo optimaal mogelijk Friese boot te creëren en die dat zeker ook zal gaan uitstralen.

Maar u zult wel denken “Hoe zit het met de naam Stoomboot?”.
Jazeker! Ik word een échte stoomboot! Ik krijg een nieuwe houtgestookte staande vlampijpketel, met een bijpassende 5 PK stoommachine met een enorm koppel én een Stephenson reverse gear. De stoommachine gaat echter niet de schroefas aandrijven, maar een speciaal gebouwde versnellingskast met daaraan een generator die weer stroom opwekt, waarop de elektromotor kan draaien. Dit systeem maakt mij bedrijfszeker!
De stoomketel zal alleen op afval- en snoeihout worden gestookt. En er zullen voor mij bomen worden aangepland, zodat ik CO2 neutraal mijn werk kan doen.

De 200 jaar oude stoomtechniek zal voor veel plezier en educatieve resultaten zorgen. Ook de fraaie koperen stoomfluiten zullen tot veel nostalgische gevoelens leiden, als ze weer te horen zullen zijn in de grachten en ver daarbuiten.

Ik zal helemaal van binnen én buiten de sfeer van rond het jaar 1900 gaan uitstralen!
En zal worden afgetimmerd met het mooiste larikshout dat molenaar Symen Jellema van houtzaagmolen De Rat uit IJlst, kan leveren. Maar mijn techniek zal uiterst innoverend en modern zijn. Voor in het ruim krijg ik een speciaal voor mij gebouwde hydraulische dubbele schaarlift, die de houten vloer omhoog kan brengen. Dit alles zodat ik met twee rolstoelgebruikers en hun familie (maximaal 12 mensen) uit varen kan gaan. Ook zal er een dubbele besturing worden gemonteerd één met een antiek bronzen stuurrad en één supermoderne afstandsbediening zodat de boot kan worden bestuurd
door iemand met een handicap en dat deze mensen ook eens kunnen ervaren hoe het is om zelf een schip te besturen!
Als varend cultuurerfgoed ben ik blij dat er alleen door vakmensen, liefhebbers en deskundigen aan mijn totaal restauratie zal worden gewerkt.

Mijn schipper en financier zal mij op 4 juni 2011, als ik afgebouwd en gedoopt ben, ter beschikking stellen aan de nieuw op te richten stichting stoomboot Ald Fryslân.
Deze stichting heeft als doel dagtochtjes te organiseren en mij kosteloos (dus “graaatis”, op zijn Snekers) in te zetten voor in- en minder validen, voor wie het niet weggelegd is om een bijzonder vaartochtje met hun
familie of vrienden te maken. Ook aanvragen voor bijzondere mensen of instellingen kunnen worden ingewilligd.
De stichting heeft al een zeer capabel bestuur en ruim 75 enthousiaste ondernemers, die de exploitatie mogelijk maken. Op 28 april 2011 is er een veiling waarvan de opbrengst voor de stichting bestemd is.

Op zaterdag 4 juni 2011 word ik in de stad IJlst gedoopt met een groot feest.
Anneke Douma komt zingen “we hebben een stoomboot”! En er zal een optocht zijn van klassieke pramen, melkboten, opdrukkers en andere klassieke schepen naar Sneek. Enkele andere ideeën en plannen worden
nog uitgewerkt.

Over de totale restauratie, ontwikkelingen en totstandkoming van
dit bijzondere project wordt door Harry Dijkstra, cameraman en productiebedrijf (omrop Fryslân) een documentaire gemaakt.

In deze documentaire zal dit historische schip met oude en innoverende techniek, de scheepsbouw in al haar facetten positief belichten.

Wilt u meer informatie, of wilt u mij in het echt zien?
Mijn schipper en initiatiefnemer heet
Machiel Dijkstra, zijn nummer is 06 512 45 161.
Met vriendelijke groeten,
Stoomboot Ald Fryslân