De kop is eraf
De eerste vaart voor het seizoen 2016 zit er op. Op Hemelvaartsdag / Bevrijdingsdag hebben we bij prachtig mooi weer
een testvaart uitgevoerd.
Een mooie gelegenheid om de voedingwater voorverwarmer en de nieuwe homokineet uit te proberen. Bij het opstoken waren er geen bijzonderheden, de injecteur en handvoedingspomp werkten zoals het hoort. Nadat de machine werd gestart werd al direct duidelijk dat de voorverwarmer zijn werk goed deed. Er werd water in de ketel gepompt van rond de 90 graden! Dat was een winst van zo'n 50 graden, dit was ver bovenverwachting. Het had wel wat gevolgen voor het vacuüm, dit bleef wat achter bij afgelopen jaar en heeft nog wat aandacht nodig. Nu de voorverwarmer goed werkt wordt deze binnenkort verder afgewerkt. De homokineet deed zonder problemen waar deze voor was gemonteerd. De lagers zijn spelingvrij, toch blijft er een bonk hoorbaar.
Een mogelijke oorzaak zou een foute afstelling van de bakschuif kunnen zijn.
Binnenkort worden daar metingen aan verricht zodat duidelijk kan worden of daar nog een probleem zit.
Wat in elk geval duidelijk werd was dat door een veel soepelere loop van de machine we een aanzienlijk hogere snelheid
(tijdelijk) kunnen lopen. De capaciteit van de ketel blijft aan de krappe kant, voor kruissnelheid prima, voor een hogere snelheid loopt de druk rap terug. De komende dagen gaan we mede door de prima weersverwachting nog een mooie tocht maken.
/> |
|